7-år

Till alla spelarfamiljer i

Boo FF pojkar och flickor födda 2010 2017-01-20

Stort tack till alla som kom på veckans föräldramöten och även till er som meddelande förhinder.

Sammanfattning från föräldramöten (2017-01-18 och -19)

Vi har nu delat in våra ca 270 spelare födda 2010 i totalt 15 lag, 5 flick- och 10 pojklag.

Boo FFs kansli

Boo FFs kansli finns på övervåningen i klubbhuset vid Boovallen, Boo Kapellväg 1, Saltsjö-Boo. Telefon 556 148 40, telefontid måndag till torsdag 13-15, besökstid måndag till torsdag kl 15-17. Hemsida: www.booff.se, e-post: info@booff.se eller direkt till undertecknad, ansvarig för 10-verksamheten: kerstin.eriksson@booff.se.

Medlems- och verksamhetsavgift 2017

All information från kansliet skickas via e-post till barnets båda vårdnadshavare (förutsatt vi fått in dessa uppgifter) och det är därför viktigt att man snarast meddelar ev ändring av e-postadress till kansliet.

Faktura på medlems- och verksamhetsavgiften (100 kr + 1350 kr, totalt 1450 kr) kommer att skickas ut via e-post i slutet av mars, så att spelaren hinner "prova på" två gånger innan fakturan förfaller. Vänligen observera att fakturan endast går till barnets ena vårdnadshavare. Denna avgift täcker kostnader för personal, klubbhus, lagmaterial, matchtröjor, ledarutbildningar etc.

Till detta kommer eventuellt en mindre avgift till lagkassa och ev inköp av personliga träningskläder, se nedan. Lagkassan administreras av den blivande lagledningen.

Klädsel vid träning

Även den här säsongen går det bra att träna i "vad som helst"/oömma kläder och fotbolls- eller gympaskor. Från och med turneringen "Nackamästerskapen" i höst, se nedan, är dock benskydd obligatoriska, benskydd finns att köpa hos Intersport.

Från och med 2016 har Boo FF bytt materialleverantör till Adidas, vilket innebär att alla våra spelare endast får representera Boo FF i kläder från Adidas.

Våra äldre och mer etablerade lag köper i stor utsträckning även privata träningskläder men med tanke på att 7-åringar "kommer och går" i ganska stor utsträckning första året, så föreslår vi att ni väntar med detta. Om någon ändå är intresserad av privata träningskläder, så finns dessa att köpa hos Intersport i Sickla där vi har en egen Boo FF-shop på plan 2.

I april 2018, kommer 10-orna att börja spela seriematcher i S:t Eriks-Cupen och då vill vi från förenings sida att samtliga spelare har likadana shorts och strumpor.

Viktiga datum för säsongen 2017 (i kronologisk ordning)

Utomhusträning

Träningen för 10-orna startar preliminärt tisdag 18 april och kommer, som det ser ut nu, att vara förlagd till Boovallen 2, samma konstgräsplan som förra årets Boovallen-grupper i Knatteskolan. Vi disponerar totalt två timmar för 10-orna och för att det ska bli rättvist så får alla träna kl 17-18 halva säsongen och 18-19 halva säsongen enligt nedan:

Flicklag 2-3 + pojklag 2,3,4,5 & 6:

Kl 17-18 på våren och kl 18-19 på hösten

flicklag 4,5 & 6 + pojklag 7,8,9,10 & 11

Kl 18-19 på våren och kl 17-18 på hösten.

Eventuell frivillig träning

P/F10 har alltså sin huvudträning på tisdagar på Boovallen. Av erfarenhet vet vi emellertid att många tränare "brinner" för detta och därför gärna vill träna en extra gång i veckan. Laget får då hitta en egen plan, oftast brukar det vara i närområdet i en (icke bokningsbar) s k kaninbur.

Föreningen har givit sitt godkännande till denna spontanträning, men vi vill vara mycket tydliga med att denna eventuella extraträning är frivillig för barnen.

Minicup

Lördag 20 maj troligen på eftermiddagen (prel) arrangeras en enkel "Minicup" då alla lag spelar två småmatcher mot andra Boo FF-lag. Mer information kommer i början av maj. Minicupen är kostnadsfri.

Sommaruppehåll

Sista träningen före sommarlovet blir den 7 juni. Träningen återupptas sedan den 15 augusti och då med byte av tid, se ovan.

Sommarfotbollsskola på Boovallen

Under sommaren finns det möjlighet för fotbollsintresserade 10-or att delta i Boo FFs mycket populära sommarfotbollsskola vecka 24/25 och/eller v 33. Lägret kostar 1600 kr per vecka. Mer information kommer via vår hemsida www.booff.se senast i månadsskiftet februari/mars.

"Boo-ligan", internmatcher på Boovallen

Förutsatt att det finns intresse från tillräckligt många av våra lag, så planerar vi att för första gången arrangera interna träningsmatcher för våra P/F10-lag (döpt till "Boo-ligan"), 3, 10, 17 och 24 september. Tanken är att varje lag ska spela vid två av dessa tillfällen. Mer information om detta kommer via de blivande lagledarna.

"Nackamästerskapen"

Första riktiga fotbollsturneringen för 10-orna blir den stora utomhusturneringen Nackamästerskapen (NM), som är ett samarrangemang mellan fem stora Nacka-föreningar.

10-orna kommer att spela NM helgen 7-8 oktober, pojkarna i Boo FFs regi på Boovallen och flickorna i Sickla IFs regi på Sicklavallen. NM innebär två matcher per dag mot dels andra Boo FF-lag men även mot andra 10-lag från andra Nacka-/Värmdö-föreningar. NM kommer att kosta 1200 kr per lag i startavgift, måste ta ur lagets blivande lagkassa.

Vinterträning 2017/18

Sista utomhusträningen blir 3 oktober. Därefter blir det några veckors uppehåll innan inomhusträningen börjar vecka 45, då varje 10-lag tilldelas 1 timme per vecka, sannolikt på helgtid, i någon av kommunens små gympahallar, om möjligt i en skola i lagets närområde.

Denna inomhustid gäller sedan fram till slutet av mars, med uppehåll för sport- och påsklov.

Träning 2018

Från och med ca 1 april 2018 kommer alla 10-lag att få en individuell träningstid för sin utomhussäsong. Befintliga konstgräsplaner räcker tyvärr inte till för alla våra lag, så våra 7- och 8-åringar måste därför vara beredda på att träna på grus. Om laget har möjlighet att träna redan kl 16.00, så brukar det finnas lediga tider på konstgräs.

Seriespel 2018

Säsongen 2018 kommer 10-orna att börja spela seriespel i S:t Eriks-Cupen vilket innebär en match i veckan under perioden ca 15 april-20 september, med uppehåll för sommarlovet.

Föräldrainsatser för Boo FF (2019)

Från och med år 2019, d v s det år spelarna fyller 9 år, kommer Boo FF att be alla familjer att hjälpa till ca 3 timmar per år i vår cafeteria (eller annan motsvarande uppgift) på Boovallen.

Behov av ytterligare tränare & lagledare

För att allt ska fungera så behövs det 3-4 tränare och 1 lagledare per lag.

Tränarna planerar och genomför själva träningen och "coachar" laget vid matcher.

Lagledaren (heter "ansvarig ledare" i vårt datasystem) är lagets kontaktperson gentemot kansliet och föräldrarna i laget. I lagledarens uppgifter ingår bland annat även att hålla laglistan uppdaterad, notera närvaro, sköta lagkassa, administrera klädinköp, uppdatera lagets hemsida och initiera ev föräldramöten och avslutningar för barnen.

Från Boo FFs sida vill vi ha en huvudansvarig lagledare men det går sedan utmärkt att ha flera "lagledarassistenter" som ansvarar för var sin uppgift. En person kan ansvara för lagets hemsida, en annan för material, en tredje håller i lagkassan, en fjärde noterar spelarnas närvaro, etc.

Internutbildning för både lagledare och tränare arrangeras under våren, se nedan.

Kallelse till första träningen

Härnäst återkommer vi till alla familjer i slutet av mars med kallelse till första träningen och en karta som visar varje lags exakta träningsyta på Boovallen 2.

Presentationen vid föräldramötet

Klicka här för att se presentationen från föräldramötet

Preliminära datum för ledarutbildning

För lagledarna:

Tisdag 7 alt. måndag 20 mars kl 18.00-21.00

För tränarna:

Torsdag 16 eller måndag 30 mars kl 18.00-20.30

Vi kommer att skicka ut separat kallelse till alla ledare, så fort alla "ledarvakanser" är fyllda.

Någon spelare som slutat/slutar?

Om något barn bestämt sig för att sluta med fotboll är vi tacksamma för meddelande snarast via e-post till kerstin.eriksson@boof.se.

Hör gärna av er om ni undrar något.

Hälsningar

Boo FF

/Kerstin Eriksson

Mobil: 070 769 54 02

Nyheter via RSS
Levererat av MyClub